31 d’octubre 2008

Sanitat de pagament

Per segon cop aquesta setmana, des del món de la sanitat, s'ha reclamat que es faci de pagament alguna de les prestacions que a dia d'avui són gratuïtes. Dilluns passat la consellera Marina Geli es mostrava partidària d'obrir el debat sobre el copagament dels medicaments. Avui mateix les cinc patronals del sector sanitari han proposat que'ls pacients es facin càrrec de part dels medicaments que es subministren als hospitals, o del menjar que ens serveixen quan estem ingressats.

Sembla de broma però no ho és. En un moment de dificultats econòmiques, quan les famílies estan passant amb penes i treballs els mesos, ara pretenen passar-nos la factura dels quatre iogurts que ens mengen a l'hospital mentre es recuperem. És al.lucinant que a aquests "empresaris", que fan negoci amb la precària salut dels malalts, no se'ls caigui la cara de vergonya. Però el que veritablement és increïble és que a la Consellera se li acudeixi una mesura com aquesta. Menys mal que és d'esquerres!! No vui saber que passaria si una mesura com aquesta l'hages posat damunt la taula CiU o el PP.

Si una cosa te bo el nostre país és, precisament, la gratuïtat de la sanitat. Aquest és un guany social al que no hem de renunciar sota cap concepte. Si la sanitat no te prous diners doncs que'ls treguin d'allà on vulguin. Si volem tenir futur hi ha tres aspectes als que no podem renunciar:

1. La sanitat universal
2. Educació de qualitat
3. Justicia.

No és la primera vegada que la Consellera Geli parla del copagament dels medicaments. Al setembre de 2005 deia això:

¿Y el ciudadano? El Govern no descarta imponer tasas de baja intensidad. ¿En qué copagos piensan?
- Pensamos en revisar las aportaciones que hacen los usuarios en medicamentos. Pero primero hay que acabar el debate sobre más recursos. Además, el debate del copago debe ser estatal, sería injusto imponer tasas o copagos sólo en Catalunya. Con todo, en el debate de la ley del Medicamento se debería revisar qué ha de financiar el sistema, el modelo puede ser más restrictivo.
- ¿Cuál es su propuesta?
- Los medicamentos esenciales debe costearlos la sanidad pública. Pero otro bloque podría ser el de medicamentos financiados en parte. Cualquier cambio debe determinarse a nivel estatal y nadie ha de quedar sin poder acceder a sus medicinas. Otro aspecto es la cartera de sevicios, hay que decidir si se financian nuevos, por ejemplo, la odontología o la podología, si se cubren integramente, parcialmente, para las rentas bajas...
- ¿También se barajan tasas por el uso del sistema, como el euro por visita al médico?
- Hay que decidir si se hace como en Suecia, que quien va a urgencias sin pasar por el CAP, paga. Sería un tercer bloque que discutir.
- ¿Cuáles de estas medidas afectarán pronto a los ciudadanos?
- Ninguna. Para el 2006 sólo hay que pensar en un aumento del presupuesto sanitario y un pacto para un gasto más eficiente, Las posibles medidas que afecten al usuario deben esperar. Los ciudadanos deben ver primero que el sistema mejora, aunque pueden hacerse planes piloto.

Prou de debat. Amb la Sanitat no és negocia. Si no tenen prous diners que'ls treguin dels 10.000€ que paguen diàriament pel lloguer de la seu de la Conselleria de Benestar Social.


http://www.socialistes.cat/ambit/PSC/Noticies/Noticies_externes/view.asp?id=105896&apt=